سیستم عامل چند کاره

در این وبلاگ تجربیات خود در زمینه های برنامه نویسی فناوری اطلاعات و ... را منتشر خواهیم کرد

سیستم عامل چند کاره

۵۸ بازديد

چندکاره. بیشتر سیستم های عامل استفاده شده در کامپیوترها و لپ تاپ های خصوصی  از این مدل می باشند. ویندوز 98 وMacOS  نمونه هائی در این مدل بوده که امکان اجرای چندین برنامه بصورت همزمان را برای یک کاربر فراهم می کنند. مثلا" یک کاربر ویندوز 98 قادر به تایپ یک نامه با استفاده از یک واژه پرداز بوده و در همان حالت اقدام به دریافت یک فایل از اینترنت می کند و در همان صورت محتویات نامه الکترونیکی و ایمیل خود را برای چاپ بر روی چاپگر ارسال نموده باشد.

-چندکاربره. یک سیستم عامل چند کاربره ، امکان استفاده کردن همزمان چندین کاربر از منابع موجود کامپیوتر را فراهم می کند. منابع مورد نیاز هر یک از کاربران می بایست توسط سیستم عامل به درستی و صحیح مدیریت تا  در صورت رخ دادن اشکال در منابع تخصیص یافته به یک کاربر، بر روند استفاده بقیه کاربران از منابع مورد نظر اختلالی ایجاد نکند. یونیکس،VMS و سیستم های عامل کامپیوترهای بزرگ مانند MVS نمونه هائی از سیستم های عامل چندکاربره هستند.

در این مطلب ضروری است که به تفاوت های موجود  سیستم های عامل " چند کاربر " و " تک کاربر"  در رابطه با امکانات شبکه ای اشاره کرد.  ویندوز 2000 و ناول توانایی به حمایت از صدها و هزاران کاربر شبکه می باشند این نوع سیستم های عامل بعنوان سیستم عامل چند کاربره واقعی در نظر گرفته  نمی شوند.

در ادامه مطالب این وبلاگ در رابطه با انواع سیستم عامل ها بحث خواهیم نمود.

سیستم عامل چیست؟

سیستم عامل مهم ترین برنامه ای است که اول از همه روی سیستم کامپیوترها نصب می شود وارتباط بین کار و سیستم از طریق همین سیستم عامل برقرار می شود. در واقع سیستم عامل دستورات داده شده از سمت کاربر به زبان سطح بالا را به زبان ماشین ترجمه می کند تا کامپیوتر بتواند آنها را بفهمد و اجرا کند. به عبارت دیگر، سیستم عامل به عنوان یک واسطه بین کاربر و سخت افزار کامپیوتر عمل می کند و محیط مورد نیاز برای اجرای کارآمد برنامه های مختلف را فراهم می آورد.

رابطه بین سیستم عامل، کاربر، سخت افزار و برنامه

تاریخچه سیستم عامل ها

  • اولین کامپیوتر با نام Z1 ، در سال 1936 تا 1938 ساخته شد. متاسفانه این کامپیوتر بدون سیستم عامل کار می کرد.
  • بیست سال بعد و در سال 1956، اولین سیستم عامل دنیا ساخته شد.
  • در دهه 1960، شرکت بل (bell) شروع به کار ساخت اولین سیستم عامل چند وظیفه ای با نام UNIX کرد.
  • در سال 1977، سری اپل (apple) سیستم عامل ها ساخته شد و Apple Dos 3.3 اولین سیستم عامل مبتنی بر دیسک بود.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.