قوانین کسب وکار استارتاپی

در این وبلاگ تجربیات خود در زمینه های برنامه نویسی فناوری اطلاعات و ... را منتشر خواهیم کرد

قوانین کسب وکار استارتاپی

۸۳ بازديد

امروزه هر فعالیت اقتصادی در چارچوبی از قوانین و مقررات تشکیل می شود که فعالیت های استارت آپ نیز از این قاعده مستثنی نیست. با رشد فعالیت این نوع شرکت ها در سال های اخیر، نیاز به قوانین جدید در این فضاهای نوآور بیش از پیش احساس می شود. کارشناسان در این حوزه معتقدند که زیر ساخت ها و قوانین خوبی در این بخش به تصویب رسیده اما فعالان استارت آپ ها برخلاف عقیده کارشناسان معتقدند که این قوانین با ضغف های جدی روبرو است و از نبود یک قانون مستقل که ساز و کار دقیق فعالیت آن ها را مشخص کند شکایت دارند و به مواردی اشاره می کنند که وضع قانون برای آن ها الزامی می رسد.
برنامه موجود در اکثر فضا های استارت آپی به این شکل است که این شرکت های تازه تاسیس از تمام ظرفیت های مالی و اقتصادی موجود در فعالیت خود استفاده می کنند و با سرمایه گذاری در مکان های مختلف توانسته اند یک پشتوانه مالی برای استفاده از بروز ترین فناوری های موجود درحوزه های مختلف را از جمله خدمات، تجهیزات و صنایع را به وجود آورند. خلاقیت و رزومه های کاری خوب و حرفه ای مواردی هستند که در برنامه های جدید مربوط به این کسب و کار های استارت آپی به چشم می خورند، به همین دلیل که این نوع شرکت ها با سرعت بیشتری قادر خواهند بود خلا های موجود در فضای کاری را بر طرف کنند زیرا جامعه همواره به چیز های جدید و نوآورانه تمایل بیشتری نشان می دهند.
در این جریان کشور های آسیای جنوب شرقی پیشرو هستند با این وجود استارت آپ های کشورمان نیز برای پیشروی در این حوزه تمام تلاش خود را به کار گرفته اند.
در این حوزه قوانین خاصی هنوز وضع نشده و  شکایتی وجود نداشته باشد و تخلفی صورت نگیرد باز گذاشته است و دخالتی نمی کند که این عمل باعث خرسندی مدیران شتاب دهنده در این حوزه شده است و باور دارند که اگر در تصویب قوانین برای هر حوزه ای از بزرگان و فعالان آن مشورت بگیرند کارآمدی و کارایی بیشتری حاصل می شود و در ادامه موارد کمتری برای تجدید نظر رخ می دهد.

قوانین استارت آپ ها

با وجود این که هنوز قوانین استارت آپ ها در ایران ناقص است ولی تعدادی از همین قوانین هم میتواند به کسب و کار آن ها کمک کند. به طور مثال قانون ثبت اختراعات یا قانون تجارت الکترونیک و… از جمله قوانینی هستند که در رشد این شرکت ها کمک کننده هستند. این استارت آپ ها محصولات و خدمات جدید خود را به بازاری وارد کردند که با چنین شرایطی روبه رو نشده بود ولی کم کم قوانین این صنف نیز در حال تکمیل است. به عبارتی افرادی که آغازگر این راه بوده اند با قرارداد های گوناگون کار خود را شروع کردند و به تکمیل قوانین در جهت سهولت حضور استارت آپ های دیگر در بازار کمک کردند.
استارت آپ ها هم باید نسبت به حقوق خود آگاهی لازم را داشته باشند و قبل از این که به یک شخصیت حقوقی تبدیل شوند وظایف و نقش های خود را به خوبی بدانند و آن ها را در دستور کار خود قرار دهند.
حرکت رو به جلو پروسه حقوقی استارت آپ ها وضعیت بهتری را برای این شرکت ها نسبت به ۵ سال اخیر فراهم آورده است. باید توجه داشت که رسیدن به یک ساختار مشخص و سودمند برای بهره بردن از این قوانین جز با همکاری و مشاوره فعالین این عرصه امکان پذیر نخواهد بود.

اقدام های مهم  شروع یک استارت آپ

موسسات حقوقی در صورتی که  بخواهید نسبت به حقوق خود آشنایی بیشتری داشته باشید میتوانند کمک های بسزایی را انجام دهند.
از جمله خدماتی که این موسسات میتوانند ارائه می کنند :

  • توافق نامه عدم افشا(NDA)

  • تنظیم قرارداد واگذاری سهام(SHAREHOLDER VESTING AGREEMENT)

  • تهیه اساسنامه مناسب وثبت شرکت

با تهیه کردن توافق عدم افشا به راحتی درباره ی ایده های خود صحبت کنید و نگران نباشید که کسی آن را بدزد و مالک آن شود. در صورتی که ایده شما سرمایه گذاران زیادی را به خود جذب کرده است با کمک قوانین حقوقی موجود میتوانید تعهدات و شرایط موسسین را به طور واضح و روشن مشخص کنید تا در آینده از مشکلاتی که ممکن است داشته باشید جلوگیری کنید، به علاوه با تنظیم قرارداد واگذاری سهام، سهم موسسان را از منافعی که ایجاد شده با توجه به زحمتی که میکشند است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.